Hvordan lage revy under korona?

Russen i Bø måtte tenke nytt når de bestemte seg for å lage russerevy på tross av koronapandemien.

Tekst: Hassan Al-Aazar og Sandra Victoria Eriksson

Koronapandemien har bydd på utfordringer for mange med et ønske om å lage arrangementer. Russen i Bø ville lage en god russerevy til tross for restriksjonene. Revysjefene Marius Verpe (18), Hassan Al-Aazari (18) og Sigurd Nesje (18) måtte derfor tenke nytt, og begynte med å legge frem ulike løsninger for hvordan de kunne gjennomføre. Forslagene var:

1) Vanlig gjennomføring med forestilling på scena (med risiko for avlysning).
2) Forhåndsinnspilling av revyen (uten publikum).
3) Direktesending (uten publikum, med håpet om å kunne gjennomføre).

Rett før revyen skulle gjennomføres, åpnet regjeringen opp for forestillinger med 100 personer i publikum, i fastmonterte seter. Dette gjorde at de kunne ha publikum i salen. For at flere skulle få med seg revyen sendte de også direkte.

Foto: Hassan, Sigurd og Marius var revysjefer

De solgte 80 billetter for å se forestillingen fysisk, men hadde også 1300 seere som så direktesendingen på YouTube. Det gjorde at det både ble rekord for hvor mange som så revyen, og at de fikk rekordmange donasjoner til Kreftforeningen.

— Vi kunne donere 18.000 kroner til Kreftforeningen, sier Hassan.

Ungdom i alle roller
Det var bare ungdom som var med på planleggingen og gjennomføringen av russerevyen. Revysjefene hadde hovedansvar for revyen, og videreføring av oppdrag til grupper: For eksempel manus, kamera og skuespillere. De tok imot innspill fra resten av russen, og limte alt sammen.

— Å lage en revy krever mye tid. Det blir en fritidsgreie i tillegg. Vi brukte utallige timer, men til syvende og sist så lønnet det seg og det ble en kjempesuksess, forteller revysjefene i etterkant.

Korona skapte mange utfordringer
Marius, Hassan og Sigurd ble revysjefer fordi de hadde erfaring i dette området fra før. Likevel måtte de få litt hjelp. De begynte med null kroner i budsjett, og korona gjorde at de ikke fikk jobbet så mye dugnad som de kunne ønske. Derfor fikk de tak i gode sponsorer for å kunne gjennomføre. 

— Det er sykt at vi fikk til en så proff og rekordtakende revy, til tross for pandemi, forteller revysjefene.

Det var førstemann til mølla for å få kjøpt billettene for å kunne være fysisk til stede som publikum på revyen. Revysjefene lagde også YouTube-kontoen «Børussen» for å formidle informasjonen om billettslipp og lignende. Det ble også laget en Vipps-konto, hvor man kunne kjøpe tilgang på billett til direktesending.

— Det var vanskelig å få til PPV (pay pr view) på en direktesending uten dyre programmer.

Løsningen ble å sendte revyen på kanalen «Zorphio» som en privat direktesending. Alle som hadde vippset for billett, fikk tilsendt lenken til direktesendingen. I etterkant er revyen blitt offentliggjort som et lagret opptak på YouTube-kanalen under navnet: «Happy Covid».

— Navnet på årets revy kom til rette da den tok plass fredag den 12. mars, sier Hassan.

Akkurat ett år etter at Erna Solberg satte landet i «lockdown».

Revysjefene får heder og ære for innsatsen og sluttproduktet enda.

— Bøherringane er stolte av årets russekull!