SØRGER FOR GOD MEDIEDEKNING

Fire energiske, pågående og initiativrike ungdommer skal jobbe med å selge UKMs budskap ut til media.

AV: Bjørnar Torvholm Sævik.  FOTO: Marius Mandal

UKM skaper hvert år overskrifter både i lokale og regional medier, men har ikke alltid vært på nasjonale mediers agenda. Dette har UKM Norge bestemt seg for å gjøre noe med, og har i år fire energiske, pågående og initiativrike ungdommer som skal selge UKMs budskap ut til media på landsdekkende basis.

Ungdomsmedvirkning på flere plan
På UKM festivalen 2013 ble det iverksatt et nytt konsept i UKM-sammenheng. For å sørge for at lokale, regionale og nasjonale medier fikk tilstrekkelig med informasjon, satte UKM inn ungdommer i arbeidet med PR. De hadde i oppgave å kontakte media, holde dem oppdatert på hva som skjedde under UKM-festivalen, skrive pressemeldinger og følge opp på telefon. I år har UKM Norge satt fire ungdommer mellom 17 og 22 år på den utfordrende oppgaven.

– UNG PR har som oppgave å gjøre UKM mer aktuelt og interessant for medier på alle nivå, og skal sørge for at pressen får tilstrekkelig med informasjon. Vi skal finne de gode historiene fra festivalen og spisse budskapet såpass at de blir attraktive selv for de store tabloidavisene, sier leder for årets PR-gruppe, Pernille O. Coward.

Gruppa består av ungdommer fra ulike deler av landet. Bjørnar Torvholm Sævik fra Møre og Romsdal, Gloria Vitaly fra Oppland, Pernille O. Coward fra Akershus og Mariell Nordgård fra Troms. Samtlige i gruppa sitter på lang erfaring innenfor UKM og PR-arbeid, og legger ikke skjul på at de gleder seg til festivalen.

– Selv om vi har mange timers arbeid foran oss, gleder vi oss til alt som har med UKM-festivalen å gjøre. Det blir mye hardt arbeid og sene kvelder, men sånn er det å jobbe med UKM. Vi får utrolig mye igjen for det i og med at vi skaffer oss erfaringer som vi kan ta med oss videre, og vi blir kjent med så mange flotte mennesker. UKM er rett og slett bare en helt fantastisk opplevelse, forteller Gloria.